Siden internett ble lansert i 1991 har den teknologiske utviklingen gått så fort at det nærmest har vært en fulltidsjobb å henge med i svingene. Playstation, nettbrett, datamaskiner og smarttelefoner har, til mange foreldres store frustrasjon, blitt allemannseie.
Å vokse opp i 2020 er på mange måter ikke sammenlignbart med det å vokse opp for 30 år siden. En av de største trendene vi kan se blant de yngre generasjonene i dag er spilling, en aktivitet som flere foreldre ser på som bortkastet og passiv. Det er ikke nødvendigvis riktig, skal vi tro Medietilsynet.
Lærer av å spille
I april publiserte Medietilsynet en rapport som omhandler barn og deres spillvaner. Rapporten tar for seg både tids- og pengebruk, samt en kartlegging av hvilke grupper som spiller mest og minst blant de unge. 86 prosent av de unge som svarte på undersøkelsen, oppga at de spiller digitale spill regelmessig.
Av barna som svarte på undersøkelsen oppga nesten halvparten at de får et stort læringsutbytte av å spille. De blir bedre i engelsk, og synes at spilling er sosialt.
Fra utsiden kan det det ofte se ut som barn bare stirrer på en skjerm, noe som kan være bekymringsverdig for foreldre. Likevel er det viktig å påpeke at barn kan lære enormt mye ved å spille, noe Medietilsynet er opptatt av å få fram i rapporten. Spill har en unik evne til å engasjere spilleren, ved at de tar aktive valg som får konsekvenser. Det er altså ikke en passiv aktivitet, snarere tvert imot!
En stor ressurs
Nøkkelen er å gjøre seg kjent med barnas spillevaner! Sjekk ut spillene på egenhånd, eller sett deg ned og involver deg sammen med barnet. Det blir lettere å forstå hvorfor de bruker såpass mye tid på spill dersom du selv skjønner hva de liker med det.
I dag finnes det flere læringsspill som dekker deler av pensum i skolen, som utfordrer barn og unge. Dette er en trend som er i full anmarsj inn i den norske skolen, og et fenomen som vil gjøre skolearbeidet både enklere og gøyere for alle.
Les også: Fordeler ved å bruke Numetry i klasserommet
Numetry er et læringsspill som er skapt på grunnlag av dette. De erfarne matematikklærerne og dyktige spillutviklerne som står bak har lykkes i å gjøre faget enklere mer engasjerende og morsommere for spilleren.
Ved hjelp av et kompetent og allsidig team har spillet utviklet seg til å bli et nyskapende og motiverende mattespill for barn, hvor pensumoppgaver er flettet inn på en måte som gjør at de er nærmest umerkelige. Samtidig som at man lærer matte, blir man revet med i et univers med engasjerende karakterer og oppslukende historier.
Kommet for å bli
Spilling har kommet for å bli, og det er på ingen måte negativt! Som en del av vår moderne kultur kan det både samle, lære og engasjere yngre generasjoner, så lenge det brukes på riktig måte. Ved å åpne opp sinnet for mulighetene som nye ressurser bringer med seg fremfor å slå ned på den nye utviklingen, kan skolen bli enklere for langt flere.
En skal ikke langt tilbake i tid for å finne en verden uten både fjernsyn og internett. Det gjelder bare å se på ny teknologi som en ressurs, og et hav av muligheter vil åpne seg.
Vi er sikre på at også ditt barn kommer til å elske matematikkspillet Numetry!
Se også: Dette ønsker Håvard Tjora å oppnå med mattespillet Numetry